Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem

Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Draugiem Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Facebook Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Google+ Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on LinkedIn Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on LiveJournal Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Pinterest Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Tumblr Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Twitter Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Wordpress Share 'Ieteikumi uzņēmējiem sadarbībā ar neredzīgiem un vājredzīgiem cilvēkiem' on Email
Šie ir organizācijas SUSTENTO ieteikumi tūrisma nozares uzņēmējiem, kuri vēlas pielāgot savu biznesu cilvēkiem ar redzes problēmām vai zudumu. Mūsuprāt, šie secinājumi un ieteikumi vienlīdz noderēs arī visu pārējo nozaru uzņēmējiem un pat vienkārši jebkuram, sastopoties ikdienā ar vājredzīgu vai neredzīgu cilvēku.
 
AR NEREDZĪGIEM CILVĒKIEM
 
* pasakiet, kas jūs esat, pirms, uzsākat sarunu ar neredzīgu cilvēku. Ja iepriekš neesat tikušies – pasakiet gan savu vārdu, gan arī savu lomu, nodarbi konkrētajā situācijā, piemēram, drošības sargs, apkalpotājs, klientu menedžeris u.c. Stādiet priekšā arī apkārtējos cilvēkus, kas pievienojušies jūsu sarunai;

* ja jūsu neredzīgais apmeklētājs ir pie jums pirmo reizi, piedāvājiet viņam parādīt dažas vajadzīgas vietas – ceļu uz izeju, tualeti u.c.;
 
* ja jūsu kabinetā notikušas izmaiņas un pārvietotas mēbeles, neaizmirstiet par to brīdināt savu neredzīgo apmeklētāju;
 
* labāka līdzsvara noturēšanai neredzīgiem cilvēkiem ir nepieciešamas viņu rokas, tāpēc, ja gribat viņu pavadīt, piedāvājiet saņemt jūsu roku, nevis saķeriet tās. Lai parādītu, kur ir krēsls – uzlieciet viņa roku uz krēsla atzveltnes, bet lai vadītu pa trepēm – ļaujiet pašam turēties pie margām;
 
* ja cilvēkam ir suns pavadonis, jums jāiet pretējā pusē sunim;
 
* pavadot neredzīgu cilvēku, norādiet, kur un kādi šķēršļi ir sagaidāmi, piemēram – pakāpiens uz augšu, liela plaisa asfaltā utt. Jābrīdina arī par virpuļdurvīm, zemu piekārtiem objektiem (lampas, augi u.c.);
 
* ja gribat pateikt neredzīgam cilvēkam virzienu, kurā turpināt virzienu, neizmantojiet vizuālas atpazīšanas zīmes – piemēram, ejiet līdz sarkanām durvīm, bet gan norādiet kustības orientāciju – piemēram, ejiet līdz koridora galam un tad pagriezieties pa labi;
 
* ja jums jāatstāj cilvēku nepazīstamā istabā vienu, noteikti brīdiniet viņu par savu aiziešanu. Pirms tam parādiet, kur atrodama izeja. Atstājiet cilvēku līdzās kādam objektam, piemēram, galdam, kas var kalpot kā atskaites punkts pārvietojoties. Atstājot šo cilvēku vienkārši istabas vidū, jūs viņu atstājat nekurienes vidū;
 
* neaiztieciet cilvēka spieķi vai suni pavadoni. Suns tobrīd strādā un viņam ir nepieciešama koncentrācija, savukārt spieķis ir katra cilvēka privātā lieta. Ja cilvēks savu spieķi pats kaut kur ir nolicis, nepārvietojiet to. Ja tas traucē, lūdziet pašam cilvēkam novietot spieķi citā vietā;
 
* piedāvājiet izlasīt priekšā rakstītu tekstu – piemēram, ēdienkarti, kādus noteikumus u.c. Izskaidrojiet atšķirības, kas ir būtiskas, bet saredzamas tikai vizuāli;
 
* ja ieturat maltīti kopā ar neredzīgu cilvēku, saņemot ēdienu paskaidrojiet, kurā malā kas ir atrodams. Noņemiet no šķīvja neēdamās lietas. Iespējams jūsu palīdzība būs vajadzīga arī sagriežot ēdienu, taču, pirms to darāt, pajautājiet, vai tas ir nepieciešams.
 
AR VĀJREDZĪGIEM CILVĒKIEM
 
* ja gatavojat kādus materiālus vājredzīgam cilvēkam, tam jābūt ar liela izmēra burtiem. Jāizvēlas skaidra burtu forma ar palielu attālumu starp rindiņām. Jāizmanto kontrastējošas krāsas – vislabāk melns teksts uz balta papīra vai otrādi. Izvairieties izmantot visus lielos burtus, jo vājredzīgiem cilvēkiem ir grūtāk atšķirt teikuma beigas;
 
* labs apgaismojums ir ļoti svarīgs, bet nedrīkst būt pārāk spilgts. Patiesībā, ļoti spīdīgs papīrs vai sienas krāsojums var radīt atspulgu, kas žilbina cilvēku acis;
 
* ja vājredzīgi cilvēki regulāri izmanto jūsu telpas kā klienti vai kā darbinieki, informējiet viņus par visām fiziskām izmaiņām, piemēram, pārkārtotas mēbeles, iekārtas vai pārvietoti citi priekšmeti.
 
= = = = = = = = = = = = =
 
Pilns praktisko rekomendāciju dokuments par sadarbību ar cilvēkiem ar īpašām vajadzībām pieejams šeit [PDF, 1.4 Mb]; neredzīgajiem un vājredzīgajiem cilvēkiem šajā dokumentā veltīta 11. un 12. lapaspuse.